Vijf jaar iPads in sint-jozef Sint-pieter Blankenberge

Het was 1 september 2012 toen de secundaire school Sint-Jozef Sint-Pieter, na een proefproject, in het ‘digitale diepe’ dook: àlle leerlingen en leerkrachten zouden voortaan met een iPad door het schoolleven gaan. Vandaag betekent dit dat er zo’n 750 tablets in actie zijn.  Hoe kijkt de school bijna vijf jaar later terug op deze innovatie?

ICT-zelfstandig

“Dit project is vanuit de basis ontstaan”, brengt directeur Rudi Boydens in herinnering. Dit was zeker een bepalende factor en voorwaarde voor het succes. Daarnaast is het engagement van vijf ICT’ers heel belangrijk. Die vijf leerkrachten krijgen samen niet eens de uren van één fulltime opdracht. Er is dus duidelijk sprake van veel vrijwilligheid en er wordt ingezet op een ‘lerend netwerk’, waarbij leerkrachten en leerlingen instructies krijgen en competenties kunnen verwerven om zo vlug mogelijk ‘ICT-zelfstandig’ te zijn. Voornaamste doelstelling en meerwaarde van de digitalisering is de maximale integratie van ICT in de lessen en uitermate actueel onderwijs. De leerlingen scoren dan ook opmerkelijk goed op het vlak van verwerven en verwerken van informatie, weet de directeur. Getuige daarvan de resultaten van de paralleltoetsen. Een ander pluspunt is de telbare vermindering van het aantal handboeken. Zo zijn er in het eerste jaar slechts twee handboeken op papier. Meteen een mooie besparing voor de ouders, want zo’n iPad is natuurlijk niet gratis. Dit schooljaar kost een toestel met 64 Gb geheugen 530€. Hetzelfde toestel huren kan voor 180€ per schooljaar. Sterkere integratie van intelligente software (learning analytics) met meer digitale interactiviteit blijft dan ook een streefdoel. Maar hier wringt het schoentje, want de uitgeverijen laten de scholen hier nog te veel op hun honger zitten.

Mediawijsheid

Ouders zijn ook wel eens bezorgd over wat hun zoon/dochter daar allemaal uitspookt op die iPad. Reden voor de school om leerlingen ‘mediawijsheid’ bij te brengen: het verantwoord kunnen omgaan met dit leermiddel. Ook technisch wordt hier aandacht aan besteed. Met zogenaamde Mobile Device Management applicaties zullen de leerkrachten meer zicht en controle krijgen op het doen en laten van de leerlingen.

Feit is dat de leerlingen met een ander leermiddel ook anders leren. Dit nieuwe leren in goede banen leiden is in Sint-Jozef Sint-Pieter zonder twijfel de grootste uitdaging.

13/12/2017

Recentste blogposts:

Overzicht van alle blogposts > > >