Project omschrijving

Wil je met je school duurzaam innoveren? Dan komt daar heel wat bij kijken. Digitalisering kan fungeren als een middel om leerkrachten te ondersteunen bij het bereiken van de leerdoelen. Het uitrollen van een ICT-beleid gebaseerd op een schooleigen visie, het ondersteunen van het schoolteam in het bereiken van de leerdoelen en eindtermen en het versterken van de ICT-skills bij de leerlingen zijn doorslaggevend om tegemoet te komen aan de toenemende digitalisering van de maatschappij.

De verdere digitalisering van ons onderwijs is één van de belangrijkste peilers die de Vlaamse regering naar voor schuift.
Deze kreeg vorm in de visienota ‘Digisprong’.

Een doelstelling van de visienota ‘Digisprong’ is dat elke school beschikt over een kwaliteitsvolle digitale infrastructuur die digitale didactiek en veilig ICT-gebruik mogelijk maakt. Wil je er als school voor zorgen dat jullie beschikken over de nodige digitale competenties, dan biedt Eekhout Academy een uitgebreid aanbod aan.

Het zo goed als mogelijk uitvoeren van ICT-integratie, vraagt een gerichte vorming en opleiding van leerkrachten. Ons aanbod verder afstemmen op de digitale noden van leerkrachten is dus voor ons een absolute prioriteit. Hiervoor zetten we sterk in op het online professionaliseren wat dan ook bepaalde voordelen met zich mee brengt zoals toegankelijkheid en het vormen van professionele netwerken. Online professionaliseren an sich draagt onrechtstreeks ook bij tot het ontwikkelen van digitale vaardigheden.

Maak dus samen met Eekhout Academy de Digisprong en maak een keuze uit ons uitgebreid aanbod aan ‘top notch’ opleidingen waarbij didactiek, mediawijsheid, computationeel denken, ICT- en informatievaardigheden en het gebruik van praktische tools in al hun facetten belicht worden. Voor elk wat wils!

Basisonderwijs

BaO Spreekvaardigheden trainen met Flipgrid (online) 
Je leerlingen delen hun stem door een korte video op te nemen met de leuke, eenvoudige en krachtige camera van Flipgrid
I22-021
BaO iPad in de kleuterklas – Ontdek de didactische mogelijkheden van iPad(s) T22-133 I22-009
BaO Zelfcorrigerende werkbladen maken met Google Spreadsheets T22-029 I22-077
BaO 15 ICdeeTjes – 15 praktische toepassingen van ICT in de klas, voor elke graad wat wils T22-090 I22-079
BaO De ICT-eindtermen bereiken met een internetwedstrijd T22-091 I22-001
BaO ICT-integratie in het eerste en tweede leerjaar I22-057
BaO ICT-integratie in het derde en vierde leerjaar I22-058
BaO ICT-integratie in het vijfde en zesde leerjaar I22-059
BaO Gamen in de klas met Minecraft Education Edition (online) I22-022
BaO ICT en prentenboeken – Digitale mogelijkheden om een prentenboek te verwerken in de kleuterklas I22-005

Secundair Onderwijs

SO Digi-talen – Inspiratiedag ICT in (vreemde) talen I22-037
SO Maak de digisprong met iPad – Realiseer de eindtermen rond Digitale competentie en mediawijsheid in de eerste graad I22-131
SO Maak de digisprong met iPad – Realiseer de eindtermen rond Digitale competentie en mediawijsheid in de tweede graad I22-132
SO Maak de digisprong met iPad – basishandelingen I22-142
SO Maak de digisprong met iPad – Iedereen kan programmeren; computationeel denken in de eerste graad secundair onderwijs I22-143
SO Maak de digisprong met iPad – Iedereen kan programmeren; computationeel denken in de tweede graad secundair onderwijs I22-144
SO Microsoft 365 Excel (online) I22-025
SO Microsoft 365 Word (online) I22-135
SO Microsoft 365 PowerPoint (online) I22-136
SO Dat is mediawijs! – Mediawijsheid en kritisch denken op school en in de les T22-016

Niveau-overstijgend

NO Digi-dinsdagen   I22-038
NO Google Classroom – next level   I22-073
NO Een professionele, mooie website maken met Google Sites   I22-071
NO G Suite beheer voor starters T22-225 I22-043
NO Bye bye verbeterwerk, welkom Google Forms   I22-069
NO Organiseer (peer)feedback met Google Forms   I22-070
NO Sneller, slimmer en efficiënter samenwerken in Drive T22-025 I22-072
NO Maak je lessen productiever met Google Classroom T22-026 I22-073
NO Maak je lessen future proof met de juiste ICT-tools! T22-027 I22-074
NO Efficiënt werken met Chromebooks als leerling en leerkracht T22-028 I22-075
NO Efficiënte tekstverwerking met Google Documenten T22-024 I22-076
NO Een digitale escaperoom met Google Apps T22-189 I22-081
NO S’way cool! (online) – Leerkrachten en leerlingen presenteren snel en eenvoudig   I22-023
NO Digitale tools voor een inclusieve klas! (online) – Gebruik de insluitende lezer, focus… om elke leerling in jouw klas tegemoet te komen   I22-020
NO Microsoft 365 Teams basis (online) – Waar alles digitaal samen komt!   I22-028
NO Microsoft 365 Teams gevorderd (online) – Haal meer uit Teams!   I22-029
NO Digital Ink. Aan de slag met je pen device (online)   I22-024
NO Microsoft 365 Forms (online) – Digitale enquête/quiz   I22-026
NO Microsoft 365 OneNote (online) – OneNote ClassNotebook via Teams   I22-027
NO Van gedwongen naar doordacht blended learning – Blended learning: het verhaal van de 21e eeuw T22-098  
NO Gamification in het onderwijs
Educatieve digitale games doordacht inzetten om leerdoelen te bereiken. Creëer je eigen gameleeractiviteit
T22-005  
NO Laat elke leerling mee participeren in de les!
Votingsystems, verhoog de interactiviteit van je les en laat elke leerling (anoniem) deelnemen!
T22-006  
NO Kennisclips – de interactieve meerwaarde om het leerproces te optimaliseren T22-002  
NO Versterk het leerproces met een adaptief leerpad
Ontwikkel je eigen adaptief leerpad om het leerproces van de leerlingen te optimaliseren
T22-100  
NO Doelmatige en functionele integratie van blended learning – Blended learning: het verhaal van de 21e eeuw T22-097  
NO Afstandsonderwijs… Een blik achter de schermen
Verruim je kennis van afstandsonderwijs en maak kennis met waardevolle tools
T22-007  
NO Online onderwijs, hoe pak ik dit aan?
Ontdek verschillende tools met didactische principes en good practices om goed online onderwijs te organiseren
T22-092  
NO Visualiseer de leerinhouden op een overzichtelijke en onderwijskundige manier met dynamische afbeeldingen
Maak dynamische en interactieve afbeeldingen en kaarten om de leerinhoud visueel en overzichtelijk aan te reiken aan de lerenden
T22-093  
NO De didactische meerwaarde van flipping the classroom – De klastijd optimaal gebruiken in functie van meer diepgaand leren T22-131 I22-103
NO U vraagt? Wij draaien! – ICT-verzoekprogramma op maat van jouw school, klas of vak T22-243  
NO Masterclass Digitale didactiek – De fundamenten van online leren   I22-128
NO Opleidingen ICT in de educatieve context bij een CVO   digisprong.eu
NO Digi-dinsdagen   digi-dinsdag

Laat je niet schaakmat zetten door de toekomst…
aan de slag met digisprong.eu

De digisprong. Wellicht is het je niet ontgaan. Alle leerlingen en leerkrachten digitaal veerkrachtig maken. Dat is het doel van het ICT-plan ‘Digisprong’ van de Vlaamse overheid.

Ben jij ook benieuwd wat Digisprong, speerpunt 3 kan betekenen voor jouw school? Bekijk snel digisprong.eu

Drie West-Vlaamse centra voor volwassenenonderwijs Creo, Miras en CVO SVG  i.s.m. Eekhout Academy bieden met hun ICT-opleidingen specifiek voor leerkrachten, een antwoord op de Digisprong.

Wij staan alvast klaar om jouw school of jou als leerkracht hierin te ondersteunen om:

  1. de beginsituatie van je organisatie of jezelf in kaart brengen? Door jouw digitale competenties zelf in te schalen via het digitaal paspoort? Benieuwd ?

We nemen contact op om de resultaten met jullie te bespreken en de mogelijkheden van professionaliseren te bekijken.

  1. op basis van de beginsituatie het beste aanbod voor jou als lesgever of voor jouw schoolteam uit te werken door:
    1. de best passende cursus via blended leren te laten volgen op onze campussen in Brugge, Kortrijk, Roeselare, Waregem of Ieper
    2. de best passende cursus in afstandsonderwijs te laten volgen op je eigen tempo
    3. een traject op maat uit te werken voor jouw schoolteam

 Tot binnenkort?

Contacteer ons via info@digisprong.eu of bezoek ons via digisprong.eu