We leven in een tijd waarin veel verantwoordelijkheid bij het onderwijs gelegd wordt. De verwachtingen die de maatschappij stelt zijn hoog, het onderwijs wordt sterk gevolgd en de resultaten publiekelijk becommentarieerd. Dit gebeurt niet enkel via doorlichtingsrapporten die samengevat in de krant verschijnen, maar ook via internationale rapporten (TIMSS, PIRLS, OESO, …) die de stand van zaken van het Vlaamse onderwijs vastleggen en vergelijken met die van andere landen.
Onderwijsprofessionals worden geconfronteerd met snelle wijzigingen, nieuwe onderwijsstructuren, eindtermen, leerplannen, inclusie, een groeiende diversiteit en onlangs de covid problematiek.
Hierdoor ontstaat soms het gevoel dat iedereen in het onderwijs centraal staat, met uitzondering van de leraar. Daarom is zelfzorg belangrijk. Wetenschappelijk onderzoek (Timperly, Marzano) toont aan wat we vanuit onze intuïtie weten: het welbevinden en de professionele sterkte van een leraar zijn belangrijke factoren om een goed verloop van onderwijskundige processen te bevorderen. Daarom is het belangrijk om je goed in je vel te voelen, om de nodige aandacht te besteden aan zorg voor jezelf!