STERKE SCHOLEN CONSORTIUM

Ons ambitieuze project, dat begon met 23 scholen, is uitgegroeid tot een indrukwekkend consortium van 74 organisaties, die samen 85 scholen vertegenwoordigen. Dit consortium richt zich op vier essentiële doelstellingen: blended leren, gepersonaliseerd leren, taalbeleid, en gedrag. Deze duidelijke focus biedt scholen een unieke kans om hun onderwijspraktijken te verbeteren en te vernieuwen.

  • Blended leren: We streven ernaar een passend en adaptief antwoord te bieden op de vraag hoe digitaal/online leren en fysiek leren effectief gecombineerd kunnen worden. Dit leidt tot een geïntegreerde benadering van blended leren, waarbij de voordelen van beide vormen van onderwijs worden benut.
  • Gepersonaliseerd leren: Ons doel is om scholen en leerkrachten te ondersteunen in het diversifiëren, differentiëren en evalueren van onderwijs, met speciale aandacht voor zorg, inclusie en diversiteit. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft.
  • Taalbeleid: We ontwikkelen een taalbeleid dat de meertalige diversiteit, zowel bij anderstalige als zwakkere leerlingen, als een kans én middel ziet. Dit beleid is erop gericht om de brede en harmonische ontwikkeling van alle leerlingen te stimuleren.
  • Gedrag: Binnen het thema gedrag streven we naar een breed scala aan strategieën om effectief om te gaan met moeilijk gedrag van leerlingen. Dit bevordert een positieve leeromgeving waarin respect en verantwoordelijkheid centraal staan.

De kracht van dit consortium ligt in de samenwerking en de gedeelde ambitie om vooruitgang te boeken in het onderwijs. Door de steun van het Erasmus+ programma van de Europese Unie kunnen scholen over grenzen heen samenwerken, van elkaar leren en geïnspireerd worden door de beste praktijken uit heel Europa.

De Erasmus+ consortia belichamen de geest van samenwerking en innovatie in het onderwijs. Ze nodigen scholen uit om nieuwe horizonten te verkennen, en bieden niet alleen de kans om te leren, maar ook om anderen te inspireren en zelf geïnspireerd te worden.