DAG VAN NEDERLANDS – woensdag 10 februari 2021 – ONLINE
We kozen – omwille van de huidige COVID-situatie – voor een online editie van de Dag van Nederlands.
Timing:
13.45 uur: intro
14.00 uur: sessie 1
15.00 uur: sessie 2
16.00 uur: sessie 3
16.55 uur: einde
Methodiek:
De werkwinkelsessies duren telkens 55 minuten. Hierdoor kan je drie sessies volgen! De deelnamelinken zullen vooraf doorgestuurd worden naar het e-mailadres waarmee je de inschrijving maakte.
Welke werkwinkels komen aan bod op deze studiedag? Voor meer info kan je hier terecht.
- Podcasts tijdens de les? Gaan ze dan wel luisteren? Een paar tools om podcasts te maken en in te zetten als leermiddel tijdens de les Nederlands (Jeroen Heremans)
- Gamification? Mijn les is geen spelletje! Speltechnieken toegepast in de les Nederlands (Jeroen Heremans)
- Vaardigheden trainen met Humo (derde graad TSO), Humo’s jongerenenquête als uitgangspunt om taalvaardigheid te oefenen (Ann Vandemaele)
- Flipping the classroom en Content creation in de lessen Nederlands (Wim Pectoor)
- Taalontwikkeling in ZILL. Een introductie op taalontwikkeling in het leerplan voor de Katholieke basisschool (Ann-Sofie Decoutere)
- Bevorderen van de intrinsieke leesmotivatie. Wat wel/niet werkte in mijn iteratieve zoektocht als leeskracht (Ine Desplinter)
- LitLab in de klas. Onderzoekend literatuuronderwijs in een digitaal laboratorium (Tessa van de Warenburg)
- Afstandsonderwijs versus aftandsonderwijs. De overgang naar het digitale lesgeven optimaliseren (Erik Devlies)
- Heb je er zin in? Het is maar een woord. Geïntegreerd taal beschouwen, vanuit beelden en… (Marleen Lippens)
- Twee toptools voor digitaal onderwijs! (Erik Devlies)
- Wat werkt in schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren? (Marit Trioen)
- Functioneel meertalig leren in de klas: tips & tricks. Hoe je de meertalige repertoires van leerlingen actief kunt benutten op school en in de klas (Heleen Rijckaert – Steven Delarue)
- Houd de taak, verander de tekst. Actuele lees -en schrijftaken uitwerken zonder extra werklast dankzij materiaalonafhankelijke opdrachten (Corneel Teerlinck)