Feedback die leerlingen doet leren

Met gratis boek*

“Ik besteed veel tijd aan het geven van feedback, maar er gebeurt zo weinig mee.” Herkenbaar? In deze vorming ontdek je hoe feedback wel effectief wordt. 

“Feedback is the breakfast of champions”. Mooie wijsheid. In de praktijk laten leerlingen het ontbijt dat leraren hen voorschotelen helaas vaak staan.

Vooral leerlingen die de feedback het hardst nodig hebben, gaan er het minst mee aan de slag. Goed bedoelde en goed geformuleerde feedback waar vervolgens niets mee gebeurt wordt dan tijdverlies. Maar hoe doe je het dan wel?

Deze vorming gaat niet over “Hoe formuleer ik goede feedback?” De vorming gaat wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.

Een vorming vanuit recente wetenschappelijke inzichten, vol onmiddellijk bruikbare werkvormen en voorbeelden, toegepast op jouw praktijkervaringen. En dan moet het beste nieuws nog komen: bij goede feedback werkt de leerling harder dan de leraar.

Feedback die leerlingen doet leren

*Het recent verschenen boek van Stijn Vanhoof (nascholer van deze tweedaagse vorming) en Geert Speltincx, Feedback in de klas. Verborgen leerkansen, is inbegrepen in de inschrijfprijs en zal per post opgestuurd worden.


Wanneer?
maandag 8 februari en donderdag 18 maart

Online
De deelnamelink wordt vooraf doorgestuurd
naar het e-mailadres waarmee je de inschrijving maakte.


Dag 1

Op dag 1 helpen we vier hardnekkige misvattingen voorgoed de wereld uit en bespreken we een kader voor effectieve feedback.

  • Misvatting 1: Hoe meer feedback hoe beter
  • Misvatting 2: Studenten begrijpen doelen en criteria
  • Misvatting 3: De docent geeft feedback
  • Misvatting 4: Feedback geven stopt na het geven ervan

Bij elk onderdeel horen concrete keuzes en praktische werkvormen. Je gaat op zoek naar (kleine) stappen om je eigen les- en feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder verbeterlast.

Dag 2

Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen

Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt?

We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.

Deel 2: Op weg met specifieke thema’s 

  • Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk?
  • Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken?
  • Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?
MEER INFO EN INSCHRIJVEN